Työttömille vapaus opiskella ja yrittää!
Suomessa on ollut käytössä sosiaaliturvaa pitkän aikaa. Vuonna 1937 otettiin käyttö kansaneläkelaki, jossa säädettiin Kansaneläkelaitoksen hoitama pakollinen vanhuus- ja työkyvyttömyysvakuutus. Vuonna 1985 hyväksyttiin työttömyyspäivärahauudistus. Vuonna 1994 Yleinen asumistuki ja toimeentulotuki siirtyi Kelan vastuuseen vuonna 2017. Uudistusten myötä sosiaaliturvajärjestelmämme on tullut askel askeleelta entistä monimutkaisemmaksi, vaatien tuettavalta henkilöltä runsasta ajankäyttöä että tuki saapuisi tilille.
Avoimen puolueen yksi päätavoite on tuoda perustulomalli Suomeen. Sekä Suomessa että ulkomailla on näytetty kerta toisensa jälkeen että perustulo lisää ihmisten hyvinvointia, kannustaa ihmisiä työntekoon ja opiskeluun kannustinloukkujen kadotessa, ja vähentää hakemusbyrokratiaan kuluvaa vaivaa ja stressiä. https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/perustulokokeilun-tulokset-tyollisyysvaikutukset-vahaisia-toimeentulo-ja-psyykkinen-terveys-koettiin-paremmaksi
Automaation, energiantuotannon ja koneoppimisen kaltaisten teknologioiden kehittyessä ihmisiä leikataan nopeasti pois yhtälöstä tavoilla, joita historia ei ole koskaan ennen nähnyt. Monet työpaikat katoavat ja ihmiset menettävät työpaikkaansa.
Avoimen puolueen täysi perustulo- ja veromalli tuottaa mahdollisimman yksinkertaisella, väärinkäytöksiä estävällä mekanismilla kaikille suomalaisille varman, kannustavan ja nykyisen progressiivisen verotuksen ilman hakemuksia ja kallista byrokratiaa. Perustulo myönnetään kaikille täysi-ikäisille Suomen kansalaisille, iästä ja tuloista huolimatta. Avoimen puolueen perustulomalliin sisältyy tasa-arvoinen, kaksiportainen verotus, joka yhdessä kaikille kuuluvan perustulon kautta tuottaa halutun kaltaisen veroprogression, esimerkiksi saman kuin nykyään.
Täysautomaattinen perustulo ja verotuksen uudistaminen tasa-arvoiseksi on kuitenkin suuri muutos nykyiseen ja vaatii monimutkaisten järjestelmien purkua poliittisella tahdolla.
Kannustinloukut pois ja kaikille vapaus opiskella ja yrittää
Voimme kuitenkin saavuttaa tärkeimmät perustulon edut pienemmälläkin uudistuksella. Siksi Avoin Puolue ehdottaa hakemuspohjaisen perusturvan uudistusta opiskelun, työnteon ja yrittämisen lisäämiseksi ja kannustinloukkujen purkamiseksi. Työttömille ja opiskelulle mallimme mahdollistaa osa-aikaisen työnteon, opiskelun ja yrittämisen ilman kannustinloukkuja.
Välivaihe nykyisen mallin ja perustulomallin väliin olisi seuraavanlainen.
Tällä hetkellä Suomessa nostetaan:
Tukimuoto | Tukimäärä kuukaudessa, € | Edellytys |
Opintotuki | 259,1 | 5 opintopistettä tukikuukautta kohti, ei saa ylittää 10 440-29 740 euroa vuodessa |
työttömyysturva | <793.5 (34.5 työtöntä arkipäivää kohti) | Ei muita tukia, ei opiskele |
takuueläke | 855,48 | Ei muita tukia |
Uudistetussa mallissa ei katsottaisi mikä on hakijan elämäntilanne, vaan ainoastaan henkilön vuositulot. Kyseisessä mallissa byrokraattista toimenpiteiteiden määrä vähenisi merkittävästi sekä hakijalle että käsittelijälle. Malliuudistuksen myötä prosessi voi automatisoida sekä laajentaa perustulomalliksi.
Malliuudistuksen jälkeen tilanne näyttäisi seuraavalta:
Tukimuoto | Tukimäärä kuukaudessa, € | Edellytys |
Perustulo | 0<x<800 | vuosituloraja < 26666.64€ |
Yksinkertaistetussa mallissa ei katsota yritystoimintaa, keikkatyö, opiskelu tai muu elämäntilanne haitallisena tekijänä. Ainoastaan vuositulo. Tähän ei sisälly lisätukimuotoja, kuten sairauspäivärahaa tai asumistuki. Niiden määrä tulisi heijastua kuitenkin tähän uudistuksen myötä.
Alaikäiset ja maassa asuvat ulkomaan kansalaiset
Ehdotamme että alaikäiset saavat osan perustulosta, niin että osuus kasvaa kun ikä lähenee 18 vuotta. Osa perustulosta voidaan maksaa suoraan lapsen tilille hänen omaan käyttöönsä. Maassa asuvat oleskeluluvalliset voisivat myös saada perustuloa, joka korvaisi heidän muut tukensa – tässä voi olla ehtona esimerkiksi 12kk työnteko Suomessa jolla perustulo “ansaitaan”.
Yhteenveto
Avoin Puolue ehdottaa, että perustulokokeilu otetaan uudelleen käyttöön, suuremmalla otannalla, joka olisi vähintään kymmenkertainen edelliseen kokeiluun verrattuna. Kokeiluun otetaan joukkoon työttömien ja sosiaalietujen saajien lisäksi myös yrittäjiä, palkkatyöntekijöitä, sekä muita henkilöitä, jotka eivät aikaisempaan kokeilun joukkoon kuulunut.