Miksi nykyinen perusturva passivoi ja hankaloittaa yrittämistä – ja miten yksinkertainen ratkaisu olisi parempi?
Työttömänä olisi hyvin aikaa esimerkiksi opiskella, perustaa yritys tai tehdä osa-aikatyötä. Moni työtön haluaisikin näin tehdä, mutta se ei kannata. Työttömyysturva katoaa ja rahojen loppuessa on edessä uuden tukimuodon anominen. Hakemiseen käytetyn ajan jälkeen todennäköisesti saa opinto- tai toimeentulotukea, mutta hakemusten käsittelyssä saattaa mennä viikkoja ilman, että saa tukea ollenkaan. Yrittämään uskaltautuneen työttömän toimeentulotukihakemus voi juuttua pidemmäksikin aikaa byrokratian hampaisiin, jos virkailija epäilee oletettavasti ahneen ja viekkaan yrittäjän rahattomuutta.
Suomessa jokaiselle on periaatteessa taattu perusturva, jonka kuukausitaso liikkuu jossain 600 euron kieppeillä. Perusturva on kuitenkin hajoitettu eri tukimuotoihin: työttömyysturva, opintotuki eri muotoineen, toimeentulotuki ja kansaneläke. Jokaista näistä pitää hakea erilaisilla lomakkeilla eri virkailijoilta. Eli jokaiselle kuuluu noin 600 euroa kuussa, mutta sitä ei voida suoraan myöntää, vaan tuki on hajautettu ainakin neljään erikseen haettavaan mekanismiin, joista jokaiseen liittyy massiivinen byrokratiakoneisto. Eihän tässä ole mitään tolkkua!
Valtavan monimutkaisesta, huonosti toimivasta häkkyrästä ei saada parempaa liimaamalla siihen uusia kakkaroita, vaan tekemällä kokonaisuudessaan järkevämpi systeemi. Samoin kuin kaikissa muissakin järjestelmissä, paras ratkaisu on mahdollisimman yksinkertainen, mutta oleellisen tärkeät ominaisuudet sisältävä malli.
Järkevä malli perusturvaan ja yritys- ja henkilöverotukseen on tässä:
+ Automaattinen perustulo, joka maksetaan kaikille aikuisille Suomen kansalaisille joka kuukausi
Myös yrittäjät, opiskelijat ja eläkeläiset saavat perustulon, joka korvaa muut perusturvan muodot. Eli työttömyys-, toimeentulo-, eläke- ja opintotukien perusosat. Alle 18-vuotiaat saavat pienemmän lapsilisää vastaavan perustulon. Perusosien lisäksi haettavia lisätukia kuten asumislisää tai ansiosidonnaista työttömyys- ja eläketurvaa ei perustulo tässä sisällä.
+ Kaksiportainen tasavero, sama niin ansio-, osinko- kuin myyntivoittotuloista.
Pienistä tuloista maksetaan pieni vero, vaikkapa 10 %. Tietyn rajan ylittävästä tulojen osuudesta korkeampi vero, esimerkiksi 30 %. Ja perustulo on veroton. Siinä se!
Tämä malli on paljon nykyistä parempi: Kaikki työnteko kannattaa, eivätkä varakkaat voi kikkailla veroja pienemmiksi esimerkiksi osinkojen kautta. Tasa-arvoinen ja yksinkertainen veromalli on tehokkain keino veronkierron ehkäisyyn. Edes verokortteja ei enää tarvita, koska veroprosentit ovat kaikille samat.
+ Poistetaan verovähennykset
Verovähennykset ovat lisätuloa sille eliitille, joilla on aikaa ja taitoa selvittää vähennysten koukerot tai peräti palkata veroneuvoja. Oikeasti vähennyksiä ei tarvita.
+ Yritystuet ja -verot poistetaan
Yritystukiin kaadetaan Suomessa miljardeja, ja samalla yritysten investoitavissa olevia voittoja verotetaan. Kun yhteisövero poistetaan, yritykset voivat investoida siitä maksetut rahat työtekijöiden palkkaamiseen. Otti omistaja rahaa ulos missä muodossa tahansa eli palkkana, osinkona tai myyntivoittona, hän maksaa siitä täsmälleen saman verran veroa. Yrityksiin liittyvän verotuksen yksinkertaistuessa siihen liittyvä verosuunnittelu ja -keinottelu katoaa samalla kuin taikoen.
—
Miksi näin yksinkertainen perusturva- ja tuloveromalli kannattaa ottaa käyttöön?
Koska se on helpoin ja edullisin tapa saada aikaan nykyisen kaltainen veroprogressio. Otetaan esimerkiksi perustulo 800 € sekä yllä mainitut veroprosentit 10 % ja 30 % 1000 € tulorajalla. Siihen laitetaan päälle 20 % kuntaveroa. Silloin 1000 € kuukausituloilla veroa menee 10% + 20 % = 30 % eli käteen jää 700 €, johon lisättynä 800 € perustulo jättää tilille yhteensä 1500 € kuukaudessa. Tulojen kasvaessa veroprosentti kasvaa samaan tapaan kuin nykyään:
Kuukausipalkka | Palkka+perustulo | Netto | Veroprosentti |
---|---|---|---|
0 € | 800 € | 800 € | |
1 000 € | 1 800 € | 1 500 € | -50 % |
2 000 € | 2 800 € | 2 000 € | 0 % |
3 000 € | 3 800 € | 2 500 € | 17 % |
5 000 € | 5 800 € | 3 500 € | 30 % |
10 000 € | 10 800 € | 6 000 € | 40 % |
20 000 € | 20 800 € | 11 000 € | 45 % |
Yksinkertaisen ja toimivan ratkaisun valinta vaatii poliitikoilta rohkeutta.
Kuten tapana on, työllisyyden lisääminen on Marinin hallituksen päätavoitteita. Edellinen hallitus pyrki siihen rankaisemalla työttömiä passiivisuudesta “aktiivimallilla”, joka onnistui lähinnä työttömien ärsyttämisessä. Nykyhallitus taas kaataa lisää rahaa monimutkaisiin työllistämistukiin ja kunnallisiin työkokeiluihin, jotka eivät ole tähänkään asti toimineet. Kansainvälinen valuuttarahasto IMF onkin todennut, että tärkeämpää olisi sosiaaliturvan ja verotuksen uudistaminen kannustinloukkujen poistamiseksi.
Yksinkertaistamalla verotus ja takaamalla kaikille automaattinen perustulo saadaan työllisyys oikeasti nousuun ja Suomen talous sekä työpaikkojen määrä vahvaan kasvuun. Samalla säästetään satoja miljoonia euroja byrokratiassa ja taataan kaikille ihmisarvoinen elämä.
—
Ylläoleva malli on Avoimen Puolueen virallinen perusturva- ja vero-ohjelma.
5 kommenttia. Leave new
Vaikuttaa hyvältä. Saataisiinko puolueelta malli myös nyt ajankohtaisena olevaan soteuudistukseen?
Mikä on avoimen puolueen kanta transsukupuolisuus asioihin? Itse olen biseksuaalinen nainen joka nuorempana kärsi sukupuolidysforiasta seksuaalisuuteni takia. Sain transpolilta diagnoosin transsukupuolisuudesta, mutta en koskaan lähtenyt hoitoihin koska tajusin viime hetkellä että sukupuolidysforiani johtui seksuaalisesta suuntautumisestani naisia kohtaan.
Malli vaikuttaa hyvältä ja voisi toimia hyvin. Mutta miten saataisiin tämä järjestelmä toimimaan? Mistä rahat perustuloon jos verotusta vähennetään? Eläkkeen, työturvan ja muitten tukien lakkauttaminen ei ainakaan olisi tarpeeksi jos melkein jokainen suomalainen saisi perustuloa
Pitäisikö jopa luopua kenties julkisesta terveydenhuollosta?
Onko teillä laskelmaa mallin kustannusarvioista valtion budjetille? Edes ilman dynaamisia vaikutuksia? Yleensä perustulomallien ongelmana on, että samojen verotulojen kuin tarveharkintamalleissa keräämiseksi marginaaliverojen on oltava keskituloisella kovin korkeita, mutta tästä ei näyttänyt olevan artikkelissa mitään puhetta, vaikka yksi puolueen tavoitteista on kestävä julkinen taloudenpito.
Kuulostaa hyvältä systeemiltä