DEMOKRATIA
EUssa on nähty jo riittävästi järjetöntä kädenvääntöä ja kiristystä, kun yksittäisillä valtioilla on VETO-oikeus päätöksiin.
Valitettavasti Unkarin Victor Orban, joka toiminnallaan on jo EU infrastruktuurirahaa siirtänyt perheensä yrityksille uskomattomia määriä, pelaa toisaalta kaksinaamaista peliä, Putinin ymmärtäjänä, ja myös rahoittamana, sekä Nato maan johtajana, joka teki jopa kaikkensa viivyttääkseen Ruotsin jäsenyyttä.
EUlla tulee olla oikeus rangaista jäsenmaita, mikäli tasa-arvo, sananvapaus, tai muut jäsenmaita velvoittavat asiat, eivät ole kunnossa. Erottaminen ei ole ensimmäinen liike, mutta jos ei Unkari voi suostua EUn vaatimuksiin, muttei silti käynnistä eroprosessia, täytyy talous- ja turvallisuuskiristykselle tulla loppu. Toivoa sopii, että Unkarin kansa päättää kannattaa demokratiaa, ei Orbania, tulevissa vaaleissa.
EUn rakenteet on luotava sellaisiksi, että EUn demokraattiset päätökset, esimerkiksi ihmisoikeuksissa, velvoittavat jäsenmaita, kun EUn parlamentti päätöksen tekee.
Äänestyslait, pitäisi saada samoiksi koko EUssa. Näissäkin vaaleissa ei Suomen alle 18 vuotiaiden mielipidettä maanosamme tulevaisuudesta kysellä, mutta Belgiassa, jonne voittajat lähtevät, on laissa äänestyspakko, ja 16 vuotiaat joutuvat näin ensimmäistä kertaa uurnille.
Suuret, esimerkiksi EUn koko aluetta koskevat päätökset, kuten Euroopan liittovaltion mahdollinen perustaminen, tulisi ratkaista koko EUn kansanäänestyksellä. Moisiksi itse lukisin EUn sisäset kieli, verotus ja ihmisoikeuskysymykset. Toivottavasti huumelakien muutos onnistuu ilman moista, kun asia on todella tärkeä ja kiireellinen.
Yksi asia EUssa on selvästi Suomen demokratiaa edellä.
EUlla on toimiva lobbausrekisteri järjestelmä. Kun muistaa Uberin lobbauksen johdosta syntyneeseen taksilain uudistukseen, joka ei uusien muutosten jälkeen ole sen paremmin alalle rynnänneitten uusien pienyrittäjien, vanhojen yrittäjien kuin asiakkaidenkaan eduksi. Ajatusten myynti ministerille voi olla hyväkin asia, mutta meillä tulee olla asiasta täydelliset tiedot, kun lobbareiden kanssa neuvotellaan.
TASA-ARVOINEN
Tässä yhteydessä verotukseltaan tasa-arvoisempaan Eurooppaan.
Veroparatiiseja on Euroopassa aina ollut. Meille Suomelle mielettömin veroparatiisin käyttö oli Fortumin toiminta Uniper omistuksessa. Irlannissa kun yhteisöverotus on halvempaa, varmaan parempien bonuksien saamiseksi, päätti Fortum maksaa halvemman yhteisöveron Irlantiin, vaikka olisi ollut pääomistajalle Suomen valtiolle, eli meille, edullisempaa maksaa suuremmat verot Suomen verottajalle. Ikävä että 7 miljardia jäi veronmaksajien piikkiin.
Miksi Irlanti halvemmalla yhteisöverotuksella saa kerätä esimerkiksi teknologia alojen Euroopan toimistot, ja kerätä verotuotot koko Euroopan alueen toiminnoista.
Tai miksi uhkapelipalvelut hoidetaan Maltalta, tai Helsinki Shipyardsin omistaneet venäläiset omistivat sen Kyproksen kautta, jossa muualta tulleista tuotoista ei veroa tarvitse 90% alennuksen jälkeen paljon maksaa, kun toiminta ei tapahdu Kyproksen alueella.
Hulluin, vaikka ei taloudellisesti merkittävä verovapaus EUn alueella on Livigno, pieni alue Alpeilla, Sveitsin ja Itävallan rajalla. Napoleonin aikoinaan myöntämä verovapaus on yhä voimassa. Lentokentiltä ei EUssa enää verovapaita tuotteita saa. Livignon kaupoista kyllä.
Verohuijauksena pidän myös sitä, että monet Länsieurooppalaiset kuljetusyritykset ovat perustaneet yhtiöitä palkkatasoltaan edullisempiin Itä-EUn maihin, vaikka rahdit, joita sieltä palkatut halpatyövoima kuskit, ajetaan läntisellä alueella. Kuskit sitten asuvat rekassa, ja koettavat elää mukana tuodun purkkiruoan ja kaasukeittimen avulla, kun palkkataso on olematon verrattuna lännen hintoihin. Palkkauslakeja tulisi muuttaa siten, että maksettava palkka ulkomaan tehtävissä, ei saisi alittaa alan minimipalkkaa kohdemaassa, jotta mukavuuslippulaivat ja orjatyövoima poistuvat EUn teiltä.
Yhden suuren kysymyksen tulisin EUssa esittämään.
MIKSI EI EU SÄÄDÄ LAKIA; JOKA VAATII VEROREKISTERIT AVOIMIKSI?
Suomi pärjää korruptio tilastoissa varsin hyvin, vaikka täälläkin rahaa väärin perustein liikkuu. Avoimet verorekisterit, ja nykyisellä tietotekniikalla tehty vertailu myös julkisella puolella tai poliittisessa toiminnassa mukana olevien ja heidän sidosryhmiensä rahaliikenteestä, toisi esille jo paljon huijauksia. Tyypillisiä pienessä, mutta jatkuvassa mitassa tapahtuvia ovat nykyään esimerkiksi työttömien lisäkoulutus yritykset, joita vetää ja omistaa sinne asiakkaita lähettävän työntekijän puoliso.
Toinen kysymys on pankkisalaisuus. Olen nimittäin sitä mieltä, että Sveitsin ja etenkin Liechtensteinin asemaa rahanpesu ja veroasioissa tutkittaisiin, ja neuvottelut tilanteen korjaamiseksi aloitettaisiin.
Kolmas kysymys on käteinen raha. Jos kaikissa maksuissa pyritään elektroniseen maksamiseen mahdollisimman pian, vaikka siten, että yli 200e ostot on pakko maksaa sähköisesti tililtä, olemme datan puolesta valmiita kehittämään verotusjärjestelmiä siten, että varakkaimman kansanosan osaan otto, tulee yhteiskunnalliseen osaan ottoon tarvittavalle tasolle.
Kirjoittaja on Ilkka Nuotio, 70-vuotias yrittäjä ja avoimen puolueen eurovaaliehdokas.